Key Trends in LMS for the Coming Years

<출처 : EDTECHREVIEW> 자기주도적 학습 겸사겸사 하는 거라 발번역 및 자의적 해석임을 밝힙니다..언젠가는 잘하겠지뭐…
Cloud LMS에 대한 도입시점이 얼마남지 않았으나, Cloud로 가기 위해서는 DATA의 Safety가 우선되어야 한다는 생각
Formal Learning Data / Informal Learning Data모두를 Mining해서 Intelligence하게 Gap극복을 위한 Recommendation을 하기위해서는 Learning Record에 대한 표준API제공과 더불어 Market Penetration을 가지고 있거나, 협력이 가능한 정치적인 구조가 되어야 함. 현재 Blackboard는 Market Share가 50%이상이 되므로 배포된 Blackboard Suite를 통해 보다 나은 분석자료를 학습자에게 서비스할 수 있겠지만 이외의 신생 LMS기업들은 TIN CAN Project와 같은 형태의 연합을 통해 보다 혁신적인 서비스로 갈 수 있는 기반을 만들어야 할 것이다.
혁신적인 학습자의 사용경험(Learner Learning Experience)를 제공하기 위한 접근방법은 TOP-DOWN이 현명한가? Bottom-Up이 현명한가?에 대한 빠른 판단을 기반으로 실행력있게 추진하는 곳이 차세대 대한민국 학습관리 시스템의 주도권을 쥐게 될것이라고 조심스레 예측해본다.

미래의 LMS는 어떤 모습일까?
1. 클라우드 기반의 LMS
Schoology, Edmodo, Coursesites를 포함해서 다양한 클라우드 기반의 LMS들이 각광을 받고 있다. 아마도 이 현상은 한순간의 주목은 아닐것이다.
유연함과 간결함 그리고 무료 기반서비스를 지원 위해 ,LMS는 최대한 빨리 다양성을 갖추어야 한다.
클라우드 컴퓨팅은 LMS를 통해 훈련과정을 배포하는데 있어 비용효과적이고 빠르고 효율적인 방법이다. 클라우드 기반의 LMS는 TOC를 절감하기 위한 매력을 충분히 가지고 있으며, LMS 공급자들의 움직임을 통해 그 가능성을 전망할 수 있다.
미래의 LMS는 점진적으로, 유연하게, 경제적인 이점이 있는 클라우드기반으로 운영되는 방향으로 진행될 것이다.
2.개인학습환경
LMS에서 개인학습환경(Personal Learning Environment, 이하 PLE)의 요구사항은 증가하고 있음을 주목할 수 있다.
PLE는 이러닝의 구조화된 모델로 공급되어지는 열린 시스템이며, 그것은 학습자로하여금 그들의 학습관리를 할 수 있도록하고 LMS에 포함된 인기있는 특장점이다.
여기 LMS의 미래 트랜드를 예측하는 비디오가 있다.
그녀는 아래 간략한 설명을 포함하는 사용자의 경험을 향상시킬 수 있는 PLE의 네가지 중요 특징을 목록화하였다.
  • 인터페이스는 사용자의 요구나 선호도에 Meet(충족)하게 최적화되어질것이다.학습자의 자유도를 강화하기 위해 블로그, 유튜브, 트위트피드 링크드인와 동일한 서비스 공간에서 열람할 수 있을 뿐만 아니라, 전문지식들이 쉬운 인터페이스를 가진 PLE를 통해 언제, 어디서나 활용할 수 있다
  • 사용자의 검색의도와 맥락을 이해하고 추적할 수 있는 시멘틱 검색기능이 도입될 것이다.
  • PLE는 학습자의 관심도, 지식과 스킬의 차이를 이해하고, 보다 적극적으로 새로운 정보 및 코스, 숙고를 하기 위한 소셜커뮤니티 및 네트워크를 제공할 것이다.
  • 소통과 새로운 콘텐츠를 통한 지식과 전문성을 기여하기 위해 사용자기반의 콘텐츠 제작을 위한 지원 기관이 생길것이다.

3.게임화 전략
Ambient Insight보고서-<2011-20016 세계 게임기반 학습마켓>에 의하면 모든 길은 모바일이 리딩하고 그 시장규모는 2011년에 1.2조달러라고 한다.
2015년에는 두배인 2.5조달러가 될것으로 추정된다.
게임화전략을 통해 서비스의 활성화를 더욱 강화하게 시킬 수 있을거라고 보고서는 언급하고 있고 게임화 전략은 오디오와 책읽기에서는 할 수 없는 색다른 방법으로 학습자로 하여금 전략과 관리 의사결정, 효율적인 시간관리를 이해시킬수 있을것이라고 이야기한다.
대부분의 LMS는 새로운 흐름인 게임과 유사한 학습행위를 운영/이력관리를 하는 상품들을 만들고 있으며 게임과 시뮬레이션을 운영하고 이력추적하고 디자인 하는 TIN CAN프로젝트의 시작은 공통적인 접근을 할 수 있다.
TIN CAN의 차별화된 것은 어디서든, 무엇이든지 학습자의 학습경험을 저장하는 데 목적이 있다.
학습경험은 페이스북과 트위트의 접근과 같은 간소화된 접근이 되어야 하고 학습과 훈련 중 어떠한 형태에든 바깥으로부터 발생한다.
그래서 학습경험은 간결한 요소로 구성되어야 한다.

4.재능관리

마케팅 수업에서 HRM이라고 분명히 들어봤을것이다.
적재적소에 적정인물을 고용/배치하는 프로세스를 말한다. 재능관리는 재능을 평가하고 적정 장소에 투입하는 HR전략에서 사용하는 부분 요소라고 이야기 한다.
많은 회사들은 오늘날 TM과 LMS를 통합하는 작업을 시작했다.
재능 관리는 구성원의 핵심스킬을 정의하는 것을 돕고 지식과 스킬의 차이 또는 요구하는 전문성을 정의하며, LMS는 학습자의 업무중심의 스킬을 향상하고 Gap을 극복하는 것을 돕고 있다.
LMS들은 시간을 기준으로 항상 변화/진화하고 있다. LMS는 매년 교육과정을 진행하는 것외에는 변화는 하지 못했으며 사실상 오늘날의 LMS는 10년 전과 달라진것이 없고 우리가 상상하는 것보다 매우 다르다.

A Learning Management System (LMS) is a software application for the administration, documentation, tracking, reporting and delivery of e-learning education courses or training programs.

LMSs range from systems for managing training and educational records to software for distributing online or blended/hybrid college courses over the Internet with features for online collaboration. Colleges and universities use LMSs to deliver online courses and augment on-campus courses. Corporate training departments use LMSs to deliver online training, as well as automate record-keeping and employee registration.
This rapid evolution of the LMS has brought about many changes in the e-learning field.
The question is, how will the LMS of the future look like? Well I’m no fortune teller but let’s just review some of the possibilities. What have been the trends and growth of LMS and where are we heading towards.
Cloud Based LMS
Various cloud based LMSs (Schoology, Edmodo, Coursesites) have started flourishing and I must say the pace they are coming, doesn’t seem like they’re only for a fortnight. Due to its flexibility, modernity and not to forget “free” services, LMS is growing in manifolds in just seconds. Cloud computing is emerging as an inexpensive, quick and efficient way of delivering training through LMS. Cloud-based LMSs have the capacity to bring down your Total Cost of Ownership (TCO), something that has being largely overlooked during LMS vendor comparisons. The future LMS will increasingly be run on cloud for its agile, flexible and economic characteristics.
Personal Learning Environment (PLE)

Personal Learning Environments (PLE) in LMS are noticing a growing demand. PLEs are open systems that provide a structured model for e-learning. It helps the learners to manage their learning and has become a very popular feature of LMS.
Here’s a video predicting some future trends in the LMS. She lists four key additions to PLE that can enhance user experience, which in brief include:

  • An interface that can be manipulated to meet end-user’s needs and preferences – like freedom to bring blog, YouTube, Twitter feeds, LinkedIn forms at one place for viewing – which they can utilize to develop and hone expertise anytime, anyplace.
  • A semantic search function that understands and tracks user’s search intention and context.
  • The PLE that would know learners’ interests and gaps in knowledge and skills and proactively suggest new information, courses, social communities and network for consideration.
  • Facility for user-based content generation, to contribute knowledge and expertise through conversation and new content.
Gamification
According to Ambient Insight’s report – The 2011-2016 Worldwide Game-based Learning Market: All Roads Lead to Mobile, the worldwide game-based learning market reached $1.2 billion in 2011. As per estimates, the revenues will more than double to $2.5 billion by 2015. These figures underline growing dependency on games to attend the learning goal.
Research has proved that through gamification we have more engaging power and it enables learner to understand about strategies, management, decision-making, time management efficiently and in ways audio and reading never can.
While most of the current breeds of LMSs use a proprietary environment to create, run and track any game-like learning activity, the launch of Project Tin Can has brought in a common approach to designing, running and tracking games and simulations. The different thing about Tin Can is that it aims to ‘record’ a learner’s learning experiences (wherever and in whatever form they happen). A learning experience could happen outside any form of learning/training event and could be as simple as accessing, say, Facebook or Twitter.
So the learning experience comprising of so called, “monotonous” topics don’t tend to seem that monotonous anymore. Thanks to ramification.
Talent Management

I’m sure you must have heard of HRM in your marketing classes- The process of employing the right people at the right places. Talent Management can be called a subset of this where we use HR strategies to evaluate a talent and put it in its right spot.
Many companies have started integrating TM and LMS. While talent management helps in identifying key skills of an employee and the gaps in knowledge and skills or expertise required, an LMS helps in filling those gaps and improve job-oriented skills of the learner.

LMSs have always evolved and changed with time. There is no saying what changes the LMS will actually endure over the course of a years, but the truth remains that today’s LMS is not what it was 10 years before, and the LMS of tomorrow will be very different than what we can imagine now. What are your imaginations for the future of LMSs ?

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